SECTIUNI
Prima pagina
Titluri
Autori
Comentarii
Librarii
Noutati
Articole
Cum comand
Transport si plata
Cautare avansata
Contact
Newsletter
Fa-ti cont


AUTENTIFICARE
e-mail
parola

ai uitat parola?

 
3 RECOMANDARI
Luke Sullivan - Hei, Whipple, incearca asta!
Guy Kawasaki - Reguli pentru revolutionari
Don E. Schultz, William A. Robinson, Lisa A. Petrison - Esentialul despre promotii
cei mai cititi autori
Jeffrey Gitomer
Al Ries
Jack Trout
Philip Kotler
 
CHEMAREA MALL-ULUI sau o radiografie a shopping-ului (23-04-2007)

In Romania zilelor noastre mall-ul exercita o putere miraculoasa asupra oamenilor. Este locul unde vezi haine branduite, vitrine stralucitoare, cafenele, restaurante si fast-food-uri care te imbie sa le vizitezi dupa un periplu obositor prin magazine. Dar care sunt mecanismele ce stau la baza acestei atractii de necontestat din partea oamenilor fata de marile centre comerciale?

Chemarea mall-ului, celebra carte scrisa de Paco Underhill, este ultimul titlu aparut la editura Brandbuilders. Cunoscut om de marketing, specialist in retail si colaborator permanent al publicatiilor The Wall Street Journal si The New York Times, Paco Underhill reuseste in aceasta carte sa faca o radiografie inteligenta, ironica, amuzanta si corecta a mall-ului si a activitatii de shopping in general. Autorul promite o geografie a shoppingului, deosebit de utila tuturor retailerilor care se confrunta in prezent cu un fenomen controversat: remobilizarea unui public avid de shopping, dar din ce in ce mai greu de satisfacut.

Dincolo de stilul accesibil si neconventional, cititorul gaseste o cercetare exhaustiva a activitatilor cotidiene de cumparare, vanzare, consum si plimbare prin magazine. Fin cunoscator al psihologiei consumatorului si detinand abilitatea sociologului de a descrie fapte uzuale de viata, Underhill observa in amanunt trend-urile din vanzarile retail.

In societatea actuala, mall-ul reprezinta un fenomen social si economic. Ceea ce atrage poate cel mai mult in aceasta carte, dincolo de stilul narativ deosebit de atragator, este impactul recunoasterii personale pe care Paco Underhill reuseste sa o provoace. Toata lumea ridiculizeaza mall-ul, ca simbol al unei societati de consum, dar toti suntem avizi sa facem cumparaturi in mall. Cu alte cuvinte, ne sunt foarte familiare observatiile facute de autor privind motivele pentru care adoram sa facem cumparaturi si ne petrecem foarte mult timp in mall-uri, desi ne declaram enervati de aglomeratie sau de lipsa locurilor de parcare spre exemplu.

Autorul scrie un prolog interesant, in care enumera o serie de motive pentru care “vom <> impreuna o carte intreaga in interiorul unui mall”. Printre multe alte motivatii, Paco Underhill spune ca, in primul rand, vizitam mall-urile ca sa ne cumparam diverse lucruri, ca sa scapam de plictiseala, suntem in mall pentru a ne alinia tendintei generale, ca sa vizionam un film sau ... pentru ca ploua afara. Unii parinti vin de dragul copiilor lor, iar unii bunici pentru a petrece o dupa-amiaza placuta cu nepotii. Multa lume vine pentru a vizita zona restaurantelor sau, pentru ca, spre exemplu, nu e nimic interesant la televizor. Printe cele mai amuzante motivatii gasite de autor ar fi venitul in mall pentru: “a suti din magazine” sau “ca toata lumea e aici”. Sau “suntem aici, desi nu stim de ce”.

Privind la aceasta lista lunga de motivatii ce stau la baza vizitarii unui mall, se poate conchide ca mall-ul ocupa un loc destul de important in viata noastra.

Mall-ul nu trebuie privit drept un fenomen american relativ recent. Autorul este de parere ca mall-ul a fost intotdeauan o prezenta constanta in viata oamenilor, sub alte nume si forme cumva diferite. Paco Underhill opineaza ca inca de la inceputurile civilizatiei umanitatea si-a organizat partial existenta in jurul activitatii de shopping.

Este adevarat ca multi oameni agreaza sa faca shopping, dar nu in mall. Dar altii tot ajung sa isi faca cumparaturile in mod regulat in mall, desi nu sunt mandrii de aceasta activitate. Ei nu accepta argumentul ca mall-ul reprezinta o versiune contemporana, e drept de alte dimensiuni, a bazarelor, galeriilor si pietelor de demult. Paco Underhill spune ca “prin studierea mall-ului si a activitatilor desfasurate in cadrul sau putem invata foarte multe despre noi insine — despre starea natiunii si despre locuitorii sai — dintr-o multitudine de perspective: economica, estetica, geografica, spirituala, emotionala, psihologica si, cateodata, vestimentara.”

Interesanta este paralela pe care autorul o face intre mall si televiziune. Amandoua sunt doua medii “false”, care incearca sa treaca drept o reflectare a identitatii si dorintelor noastre. Blamam televiziunea pentru rolul tot mai putin educativ pe care il are si pentru accentul pus cu precadere pe zona comercialului si, cu toate acestea, nu ne putem abtine sa renuntam definitiv la televizor. Tot asa si shopping-ul este un rau necesar.

Se poate trage concluzia ca mall-ul, cu partile sale bune si rele, ramane totusi o componenta centrala a culturii de masa in societatea actuala, fiind un fenomen din punct de vedere social si economic.

“Underhill se mandreste clar cu o cultura a mall-ului, desi il priveste cu un ochi destul de critic ... Nici un detaliu nu este prea mic ca sa ii scape atentiei sale... Unii s-ar putea intreba cat de mult isi doresc cumparatorii magazinelor care vand cu amanuntul sa cunoasca, cu adevarat, modalitatile prin care magazinele ii incita sa cumpere, dar toate dubiile vor fi eliminate de modalitatea antrenanta prin care Underhill isi transmite viziunile inteligente pe care le-a capatat in ani intregi de consultanta in domeniul retail.”


Olimpia PISLARU
--------------------------------------------------------------------------------

Olimpia PISLARU este PR & Marketing Assistant la Brandbuilders Grup, dupa ce anterior, a ocupat pozitia de referent analiza si gestionare de imagine organizationala, la Muzeul National Cotroceni, sectia de "Relatii Publice, Marketing".
Olimpia a absolvit in anul 2003 Facultatea de Comunicare si Relatii Publice "David
Ogilvy" din cadrul SNSPA.



Inapoi
NOUTATI
Cele 10 porunci pentru intreprinzatori

DESPRE CARTE:

Cartea de fata insoteste intreprinzatorul in toate fazele evolutiei unei afaceri. Ea consolideaza principiile teoretice cu exemple ...

[detalii...]

Cercetarea practica de marketing

Această lucrare de referinţă conţine o amplă trecere în revistă a modalităţilor avansate de cercetare pentru adoptarea deciziilor de ...

[detalii...]

 
Home | Despre Brandbuilders Grup | Intrebari frecvente | Contact | Termeni si conditii | Presa

Brandbuilders - Vineri, 21.07.2017